Vævestuen

VÆVESTUEN

BENTE WINTHER
Bente er den daglige leder og underviser i vævestuen på Tversted Skole. Som uddannet lærer, med både billedkunst, syning og vævning som speciale, har Bente undervist både børn i folkeskolen og voksne på aftenskolehold. De mange års erfaring har gjort Bente til den dygtige væver, hun er i dag.

Med en bred og solid erfaring og med en stadig nysgerrighed i forhold til at anvende forskellige materialer, har Bente givet Tversted Skoles vævestue et dejligt liv, hvor både skaftevæve, billedvæve og små pin-loom rammer er i flittigt brug hos børn og voksne kursister.

Bente er uddannet folkeskolelærer og har under uddannelsen haft tilvalgsfaget vævning.

Hun har som lærer bl.a. undervist børn i håndarbejde og som lærer på sprogskole, har hun også undervist flygtninge/indvandrere i vævning og spinding.

Siden 2016 har Bente fra september til april ugentlig undervist aftenhold i skaftevævning. Mange af aftenkursisterne har været på holdet siden 2016 og er blevet meget rutinerede og dygtige vævere.

I sommerperioden har Bente grundkurser i skaftevævning og billedvævning. Der er også af og til undervisning i små billedvæve på størrelse med en iPhone.

Man kan købe Bentes vævede ting i vævestuen og i værkstedernes bod på den sydvestlige gang.

Bente har netop vævet en 6 meter lang bane, 70 cm bred, som er en del af projektet: “Dataspejlet”. Den er udstillet på kunstmuseet Trapholt frem til november 2022.

I skolens vævestue findes alt indenfor håndværket: bl.a. skaftevæv, billedvæv og alt udstyr til rammevævning for børn. Vævestuen har 10 skaftevæve. Som gæst i vævestuen vil man opleve et stort engagement fra både underviser og elever i “væve-fællesskabet”. Sammen inspireres de besøgende på kryds og tværs, mens de eksperimenterer med både materialer og teknikker. Sammen oplever de besøgende et vævefag i stadig spændende udvikling.

Vær opmærksom på, at vævepladsen i vævestuen ikke kan lejes uden booking af kursusplads.

Kontakt:
Benthe Winther
Mail: wintherbente@gmail.com

Facebook og Instagram: Wintherweave
Her kommer jævnligt nye kurser op.